Adaptasi dari seekor monyet

Sila jawab soalan di bawah:

1. Adakah anda pernah terserempak dengan seekor atau sekawan monyet?
a) Ya
b) Tidak

2. Dimanakah anda terserempak dengan seekor atau sekawan monyet tersebut?
a) Zoo
b) Balai Cerap UTM
c) Kawasan hutan
d) Lain-lain

Sekiranya soalan 1, jawapannya a...mesti anda tahu cara atau pergerakan seekor monyet.
Sila gayakan pergerakan tersebut untuk teruskan membaca entry ini...Hehehe =D

contoh:
MySpace
MySpace
MySpace

Hehehe..Segala yang diatas hanya sekadar selingan....jangan mare ye..

Monyet oh monyet...mmmm...Pernah tak anda semua mengambil ikhtibar dari pergerakan seekor monyet? (Bukan la pergerakan seperti diatas). Okey..kalau kita perhatikan ..Seekor monyet akan bergayut-gayut pada dahan untuk bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain kan??. Dan monyet-monyet ini akan menggenggam dahan yang dicengkam dengan kuat. Andai ada angin kencang atau ribut, cengkaman mereka akan bertambah lebih kuat. Bukan lebih kuat, malah...tersangat-sangat kuat terutama bagi yang mengendong anak kecil. Kenapa eh?? Mesti la sebab tak nak jatuh. Kalau jatuh dari dahan yang rendah mungkin masuk wad pesakit luar je la kot. Tapi..kalau jatuh dari dahan yang tinggi..berkemungkinan akan parah..nah..ini yang akan masuk wad kecemasan. Mesti la monyet nie tak nak.



Dalam kehidupan sehari-harian kita pula...banyak ikhtibar yang boleh diambil, antara salah satunya...dalam melayari kehidupan...perlu ada pegangan yang kukuh kepada Allah supaya tidak tersungkur di tengah jalan. Andai ada ujian, pegangan tadi harus menjadi lebih kuat dari sebelumnya. Bukan bertambah longgar atau dilepaskan terus. Terutamanya jika kita membawa tanggungjawab yang berat. Sekiranya dilepaskan tanggungjawab tadi, berkemungkinan ia akan memberi kesan yang lebih dasyat lagi. Allah turunkan ujian kepada manusia nie, bukan untuk saja-saja je..Ujian Allah adalah untuk menguji sejauh mana iman dan pergantungan hamba-hambanya. kan? kan? kan?..Wallahualam.
Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan hanya dengan mengatakan: “Kami telah beriman”, dan mereka tidak diuji? Dan sungguh, kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta.(Al-’Ankabut : 2-3)
Sebenarnya, Edelin cerita kisah monyet masa Daurah di Surau S19 tadi. Tapi, ana tak dapat nak kaitkan dengan zon selesa seperti yang diceritakan. Makanya jadi version lain pulak. Hehehe.

6 comments:

sejuk perut mak kamu :)

 

Salam, enset ana ilang, nombor nti turut ilang, nak tanya biler nak pulang kitab dik oi...ana dah rindu sgt ni....

 

anonymous~ perut mak ana rasanya masih suam2 kuku..=)

akh salim~ Maaf..ana hmpir trlupa..nnt ana pulangkan kitab2xnya..hujung bulan 1 boley???

 

Baik...tapi ana takder nombor nti....

 

nta gne no lame ke no baru..if baru..send kan kat cygcydug@yahoo.com.. if lame..ti ana msg..asif ye..