Mari Lakukan Perubahan

*Peringatan : Entry ini khas HANYA BAGI MEREKA YANG INGINKAN PERUBAHAN. Yang tak nak tak mengapa. Sila duduk diam-diam dan teruskan hidup dengan dunia anda seperti biasa. 

Dengan nama Mu Ya Allah, ku mulakan titip bicara ini. Moga keikhlasan itu hadir tiada lain semata kerana Mu.

Amin.

Saja nak mulakan entry dengan nada serius, supaya sampai ke penghujung masih kalian membaca dengan muka berkerut tanpa senyum nipis macam ni :) 

Abaikan. Permulaan yang tiada motif.

Baik. Tak sampai sebulan sahaja lagi kita bakal dijengah satu lagi tahun baru, kalau perkiraan mengikut kalendar SEKULAR. Kalau kalendar Islam, hari ni dah 26 Zulhijjah. Maksudnya tak berapa lama sahaja lagi untuk tahun 1432 H datang. Tak mengapa kalau tak tahu. Sebab kita memang orang Islam yang tak suka ambil tahu kan.

2011 - Masa Untuk Berubah. Biasa dengar? Kalau tak biasa tak mengapa juga. Sebab dah cakap entry ni khas untuk mereka yang nak berubah saja. 

Apa yang perlu diubah?

Lihat sekeliling kalian. Nampak apa?
Luaskan lagi pandangan kalian. Nampak apa?
Luaskan lagi. Jauhkan lagi. Nampak apa?

Baik, beritahu saya siapa yang tidak mengeluh bila melihat sekelilingnya?
Siapa yang tidak menggeleng-gelengkan kepala bila melihat dunia sebenar yang terbentang di hadapannya?
Siapa yang masih boleh bertepuk tangan melihat realiti yang terhampar?
Siapa? Siapa?

Jika ada antara kalian yang masih sebegitu, masih boleh bergoyang kaki melihat dunia serba korup di hadapannya, masih ada yang boleh bergelak ketawa melihat kebobrokan realiti dunia,
pasti ada sesuatu yang tidak kena dalam diri kita.

Sana sini setiap hari kita dengar, kita baca dan kita lihat sendiri,
bayi dibuang di hadapan masjid,
bapa curah asid pada anak,
sana gaduh Melayu sama Melayu,
lawan songkok siapa paling tinggi dia paling hebat,
sibuk sangat ukur tinggi songkok,
tak sedar anak bangsa sendiri jahanam, ranap,
sibuk sangat bercuti sana sini luar negara,
tak sedar rakyat kat negara sendiri dah cacamarba,
hari ini Islam, esok tukar nama jadi Hindu,
dah macam tak ada apa,
plan macam-macam untuk rancangan ekonomi,
tapi hampeh,
apa kisah pasal rakyat,
yang penting poket penuh,
barang naik minyak naik,
bila bising,
jawabnya rakyat kena ubah cara hidup!

Pernah terfikir tak kenapa semua ni berlaku?
Kenapa banyak sangat benda mengarut berlaku?
Kenapa negara kita kucar kacir begini?
Ya, kucar kacir la ni. Sungguh luarnya nampak aman, tenang, harmoni.
1 Malaysia la katakan.
Tapi kalau kita luaskan lagi pandangan kita, jauhkan lagi langkah kaki kita, tinggikan lagi nada fikiran kita,
ah, semuanya terlampau kucar kacir.

Kenapa ya?
Ahah!
Mudah saja jawapannya.
Dan itu yang perlu kita ubah sebenarnya.
Sibuk sangat mahu ubah, tapi tak tahu mahu ubah apa kan.
Nah. Ini dia.

ISLAM SEBAGAI CARA HIDUP.

Susah sangat mahu fikir penyelesaian untuk ;
kelambakan kes buang bayi,
rasuah sana sini,
pendidikan seks untuk budak-budak,
masalah sosial yang makin jahanam.
Susah sangat.

Padahal ISLAM dah ajar lama semua tu.
ISLAM dah tunjuk penyelesaian semua masalah.
Sibuk sangat dengan KETUANAN MELAYU,
Kenapa tak junjung ISLAM macam junjung MELAYU tu?

Kalau ikut apa yang ISLAM ajar,
Ikut apa yang ISLAM suruh,
Ikut apa yang ISLAM dah beri,
Ikut apa yang ALLAh suruh,
Tinggal apa yang ALLAH larang,
Malaysia tak kan jadi macam sekarang.
Malaysia tak kan berkecamuk,
tak kan cacamarba.
Baru betul NEGARA ISLAM.
Tak la malu nak mengaku NEGARA ISLAM.
Tak la hanya sekadar nama je NEGARA ISLAM.


Esok lusa bila-bila masa dari sekarang dia akan umum hari penentuan segala-galanya.
Hari untuk membuktikan kekuasaan rakyat.
Korup, pengundi hantu, tipu, rasuah,
Tolak tepi dulu.
Bukan tolak terus.
Bukan maksud tutup mata.
Bukan.
Tapi utamakan FUNGSI rakyat.



Kamu RAKYAT MALAYSIA tak?
Nak tunjuk power tak?
Nak tunjuk bahawa RAKYAT ada kuasa tak?
Nak buat perubahan tak?

Satu undi mampu mengubah segala-galanya.
Serius.
Ini bukan perkara main-main.
Satu undi tu juga akan jadi saham kita di AKHIRAT nanti.
Saham tu akan ke sebelah kanan atau berat ke kiri.
Kita yang tentukan.

Jadi kalau nak buat PERUBAHAN,
DAFTAR UNDI SEKARANG.
Tak susah mana pun.
Pergi pejabat pos.
Beratur la kejap. Isi borang. Siap.
TAPI.
Proses kemasukan data dalam SPR lama juga.
3,4 bulan belum tentu siap.
JADI memang la kena daftar SEKARANG.
Masa semakin suntuk.
Betul ni. Sangat suntuk.

Nak tunjuk kuasa rakyat tak?
Haa.
Nak tunggu apa lagi?

Betul entry ni khas untuk mereka yang nak perubahan je.

PERGI DAFTAR UNDI.

P/s~Nie bukan Cik Nafisah yang tulis tau. Ini Cik Muna 'Izzah yang tulis. Sekali lagi ditegaskan... CIK MUNA 'IZZAH yang tulis. Nie belog beliau yang selalu cik Nafisah kunjung tak jemu-jemu. http://budakpicisan.blogspot.com/



formspring.me

.:Nak tau apa?Tanya la dulu,baru boley kasi tau ^_^:. http://formspring.me/aNaNaFiSaH

Thrill lah kau

Bunuh diri

Disebabkan ana suke melaporkan cerita-cerita basi, untuk kali ni ana mahu menceritakan peristiwa yang fresh dari ladang gandum. Oh..tapi takde pon cerita pasal orang bunuh diri. Nie kalau betul ade kes orang bunuh diri depan bilik ana ngan umi ni..mungkin kami sudah tanam anggur di blok lain 2-3 hari. Seram kot. Hahahaha. Actually, ade sepasang merpati dua sejoli yang sudah saling kenal mengenali selama 3 tahun. Tapi..sejak awal sem hari tue, mendung berarak datang dan mereka selalu gaduh-gaduh. Rumah tangga tidak aman. Hahaha. Rumah tangga la sangat kan. Tak kawen lagi sudah gado-gado...ayoyo. Fenin tau fenin. 

Eh..cik Nafisah bukan jaga tepi kain orang hoccay! Tapi disebabkan mereka selalu sangat bergaduh (Gado dalam kereta, tapi menjerit bagai nak rak..tak ke orang kat luar pelik dan suspicious??) dan perempuan tersebut selalu emo dan menghempas pintu dengan kuat macam kanak-kanak kecil sampai luluh jantung kami-kami.Adeh..boleh agak la kan. Mesti emo dan menangis kerana lelaki. Hah..sape yang couple tue, kalau nak cerita masalah hal rumah tangga tak siap tue dan nak nangis-nangis kerana lelaki yang belum tentu menjadi hak milik..Fikir semula 3x. Fikir sekali pun cukup. Membazir je air mata tue. Baik menangisi dosa-dosa selama kita hidup ni. Nak nangis sampai kering air mata tue pon tak pe..sebab kita menangis kerana kekasih yang betul-betul Maha Mengasihi. 

Nak dijadikan cerita, hari ini mereka bergaduh lagi. Dan perempuan itu menangis lagi. Adeh..ana cukup lemah bile dengar orang menangis ni. Nak pujuk..bukan pandai pujuk pon. Klu nak bagi pinjam bahu tue boleh la. Tapi selalunya disaat perempuan tengah nangis-nangis ni..bukan boley pujuk. Nanti makin teruk ade la. So..bagi die masa tuk bersendirian la kan. Tapi..bila da menjerit-jerit dan keluar bunyi hentakan pada dinding dan meja segala..risau la kitorang. Kawan-kawan si perempuan ni pun risau juge. Ketuk-ketuk pintu..tapi perempuan nie tak mo bukak. Kitorang dah fikir macam-macam la. Hopefully die tak amik tindakan bodoh dengan bunuh diri. Haishhh..tak sayang diri la kalau macam tue. Masa nie ana nak turun gi usrah kubra. Hati memang tak tenang betul. 

Bile habis je usrah kubra, ana pun jalan laju-laju. Naik tangga sampai semput tak cukup nafas. Then..i saw..lembaga berbaju putih duduk mengadap tingkap bilik perempuan tadi. Adoyai..mamat nie memang la. Jumpe Umi dan K.V yang sedang rancak bercerita. Jumpe Hamizah dan Izzah juge tak lama selepas tue. Then, Meeza pun kol p.guard. P.guard pon datang. Then..kitorang terkejut lagi bila dimaklumkan bahawa perempuan tu takde pon dalam bilik. Bilik die kosong dan lelaki tadi tidak mahu berganjak pulang. Menangis macam nak penuhkan longkang tepi blok dengan air mata. Adehhh. Gempur blok..dan perempuan tadi ada dibilik kawan dia lagi sorang. Sudah tido dengan penuh keletihan sebab menjerit-jerit dan menangis-nangis dari petang. Cian betul. Ikut cerita Noreen, dalam pukul 10 lebey..dengar lelaki dan perempuan bergaduh dengan sangat dan Noreen tak tahu nak buat apa sebab ana dan Umi takde. Cian Noreen. Die ingat lelaki tadi masuk blok.

Actually da penat nak cite...secara kesimpulannya...lelaki tue sakit mental. Hahahaha. Bila cemburu tak bertempat macam nie la jadinya. Belum kawen pun..semua die nak kawal. Ingat protective ke macam tue?? Ingat macho la sanggup tunggu awek, biar berhujan dan berpanas, bersejuk dan bergelap, berlapar dan berdahaga. Rasenye perempuan tue dah lama nak mintak putus, tapi disebabkan dia dapat lelaki sebegitu...gaduh la macam mana pun..dia takkan lepaskan perempuan tu. Konon-konon sayang betul. Konon-konon sehidup semati. Konon-konon susah senang bersama. Ciankan perempuan tuh. Makan hati je la. Takyah makan nasi.

Cite nie tak habis lagi sebenarnya. Kan lelaki tadi tak nak berganjak kan?? So..P.guard, pengetua dan kawan-kawan lelaki tadi sudah berusaha untuk pujuk. Die kata..die okey..then bangun dan berjalan dengan lemah longlai..tibe-tibe..die berlari dengan hiper duper speed. Terkejut betul. Kawan-kawan die dan p.guard pon kejar. Tapi disebabkan die macam ahli sukan yang masuk marathon..sekejap je die lesap. Kini dia menjadi MISTERI. Gerakan p.guard satu UTM sudah dilancarkan. Hopefully die lebih sayangkan nyawa dia dari perempuan tadi. Kereta die masih didepan blok ni. Kami berjaga-jaga juge. Menjaga keselamatan perempuan tadi dan menjaga keselamatan diri sendiri. Bila seorang lelaki sedang marah..jangan kau duga tahapnya. Kecut perut jugak nih. Tak mahu la kisah ni bersambung di muka depan berita metro dengan tajuk berita :: "Mayat lelaki dijumpai di Tasik UTM gara-gara putus cinta." Aduyai..Thrill la mamat nih. Hopefully mereka akan settle down secara professional. No heart feeling. Hmm..Boleh ke??

Pernah dengar pasal HARAKIRI tak?? Harakiri nie merupakan satu budaya tidak sihat di negara matahari terbit. Dimana mereka menganggap bunuh diri ini adalah sesuatu yang cantik dan ikhlas. Tahape-hape kan?? Nak tahu lebih lanjut?? Sile la tanye en.google atau en.wikipedia. Ana pun tak tahu sangat. Kalau cek statistik..Jepun la negara yang paling tinggi kes bunuh diri. Dari golongan muda sehinggalah ke golongan kanak-kanak. Tau tak sebab ape?? Sebab mereka tiada pegangan agama. Nampak tak disini..betapa pentingnya agama dalam diri manusia?? Sebabnye.. Allah dah jadikan agama itu adalah fitrah dalam diri manusia. Asas agama tue sendiri adalah aqidah yakni kepercayaan. Sekiranya kepercayaan dan keimanan kita kepada Allah teguh, kukuh, utuh dan tidak akan terurai walau apa cara sekali pun...takde la fikir nak bunuh-bunuh diri nie. Setakat putus cinta~cinta Allah takkan putus pun untuk kita. Dosa kita setinggi gunung pun, masih lagi ada pintu taubat yang Allah bukakan. Allah sentiasa dekat dengan kita...kita je tak sedar. Lihatlah alam ini..lihatlah semua yang berlaku dalam hidup kita dengan mata hati..insyaAllah kita akan yakin dengan seyakin-yakinnya yang Allah sannnngggggggattttttttttt sayang kita. Ya Allah..sejauh mana cintaku untukmu??

Andainya dapat ku menulis
Nota-nota cinta buat diriNya
Inginku titipkan bersama
Semua kuntuman bunga yang indah berseri

Kusembur haruman mewangi
Bersama kata-kata puji
Sedang Dia tahu kasih dan cintanya aku
Menjalin ikatan menuju ke syurga

Cintaku kepada Dia
Rinduku hanya padaNya
Kasehku tulus buatNya
Setiaku balas kasihNya
Kasihku kasih yang setia pada yang punya

Dambaku pada Yang Esa
Pujian hanya buatNya
Akurku kebesaranNya
Teragung Maha SuciNya
Taatku hamba yang hina pada Pencipta

Kiranya aku hilang arah
Jalan hidupku berubah punah
Namun kasihNya tak pernah akan musnah
Belas rahmatNya terus mencurah-curah
Nur hidayahNya semakin cerah

Nota Cinta (NC) :: Saujana

Yahhh!! Kuat!!

Baru lepas pembentangan projek digit dan satu test. Mungkin sedikit mengecewakan. Mari salahkan diri sendiri. Semua orang mari salahkan ana. Huhuhu. Ini namanya kekecewaan dan mengecewakan orang. Perasaan sendiri tak kisah. Perasaan mengecewakan orang itu yang dikisahkan. Sem ini, statistic mencatatkan rekod paling tinggi kerana telah mengecewakan n>15 orang dalam pelbagai macam perkara. Sedikit perit saat sukar untuk memenangi semula kepercayaan orang lain. Maaf berjuta dan beribu kali maaf dari lubuk hati yang paling dalam.

Ini ujian. Allah mengajar ana erti sabar. Sabar dan terus sabar. Dan Dia bukan hanya mengajar erti sabar, tetapi mengajar erti pergantungan kepadaNya, maaf dan memaafkan, tawakal setelah berusaha, ikhlas dalam segala hal, perbetulkan niat dalam segala amal serta kuat dan terus kuat. Dia mengingatkan juga bahawa perancangan dan tanggungjawab itu begitu penting. Andai terdapat kekangan yang tak dapat dielakkan, perlunya kepada beberapa perancangan supaya tanggungjawab tetap dilaksanakan pada waktu yang ditetapkan. Sedar diri ini masih banyak kekurangan dan kelemaahannya. Masih bannnyyyyaaaaakkkkkkkkk.

Esok ada lagi satu pembentangan, lusa ada lagi 1 test dan tulat perlu menyiap bukukan segala laporan kelab. InsyaAllah, sentiasa akan mencuba yang terbaik. Semoga Allah bantu dalam setiap yang dilakukan. Tekak mula bertukar rasa, badan kian bertukar suhu, mata kian berselirat urat. Minggu yang memerlukan pengorbanan waktu tidur. Yahhhh!!! kuat!!

"Letih tubuh di dalam perjalanan,
Saat hujan dan badai merasuki badan,
Namun jiwa harus terus bertahan,
kerna perjalanan masih panjang"

Mari derma darah

Nie hasil bile derma darah (Sijil n makanan..nyum3x)

Sape belum pernah derma darah??? Baik mengaku!! Rugi tau. Jangan cakap 'saya takut jarum'. Dengan sumbangan darah anda, anda mampu menyelamatkan banyak nyawa. 'Hidup untuk memberi'- kata-kata Ustz Hasrizal. Maka, berilah darah anda..anda mampu mengubahnya. =)

“Dan sesiapa yang menyebabkan manusia hidup maka seumpama menghidupkan manusia keseluruhannya.” (32: Al-Maidah)

 Hari nie program derma darah di Kolej Tuanku Canselor, UTM Skudai dari jam 10 pagi ke 4 petang. Tapi jam sudah menunjukkan angka 5 ketika entri ini ditulis. Mungkin jururawat sudah pulang. Eh..jangan la kecewa. Esok pun ade..Boleh tunggu giliran di Jaya Jusco Taman Universiti ea. Tak pun..tunggu minggu depan. InsyaAllah akan diadakan sekali lagi di Kolej Tun Fatimah. Bagi yang sudah menderma pada hari ini, minggu depan jangan derma lagi tau. Pembentukan darah memerlukan 9 hari untuk tempoh matang. Nanti tak cukup darah pulak. Lepas 3 bulan, boleh la derma lagi =)

Derma darah boleh jadi gemuk?? Jangan la percaya ye. Belum ada kajian lagi. So, gurlz..jangan takut untuk menderma darah..derma darah menyebabkan badan anda semakin sihat tau. Nanti dah derma dapat sijil. Dapat makanan percuma lagi. Besttt..eh..tp betulkan niat tau. Bukan derma semata-mata untuk sijil dan makanan free..tapi kene ikhlas. Ia satu tanggungjawab juga.

“Dan hendaklah kamu saling tolong menolong dalam kebaikan dan ketakwaan.” 
(2: al-Maidah)

Lagi satu nak pesan..AMARAN KERAS ni!! Sila timbang berat badan anda dulu. Kalau dulu..timbang 47kg, tapi bila timbang semula depan jururawat..berat tinggal 43kg. Hohoho. Jauh gile bezanya. Timbang tue tipu ke?? Akhirnya Cik Nafisah pulang dengan perasaan hampa. Pegawai tue suruh datang lagi lain kali dengan lesung batu nyorok dalam poket bagi berat sikit. Boleh ker??? Hahaha. Mungkin bile duduk rumah..tak perlu nak risau pasal bajet makanan..but then..bila balik UTM..makan sehari sekali je diakhir-akhir sem nie + jogging di padang kawad. Mungkin sebab tue berat badan semakin menurun. Eh..ke Cik Nafisah tengah On Diet nie?? Hahaha. Sape-sape nak mintak tips diet sampai hilang 4kg boleh la rojer-rojer =P.

Sijil di atas tu milik Cik Khalisah dan makanan tue milik Cik Umi Kalsom tau =). Siapa-siapa kumpulan darah A, boleh la gi derma. Nanti bila Cik Nafisah kekurangan darah..stok darah masih ada. Eh..kumpulan darah lain pun dialu-alukan untuk menderma jugak. Sile-sile.

Ada kajian sifat-sifat disebalik kumpulan darah ni. 
Tapi, jangan percaya sangat la. 

Kalau Cik Umi Kalsom, berdarah O:

Individu yang memiliki jenis darah dari kategori ini disifatkan sebagai individu yang setia, sabar dan sentiasa yakin terhadap keupayaan dan kebolehan diri sendiri.

Selain itu individu dari kategori ini juga sering bersifat ingin menjadi ketua walau dalam apa jua perkara yang ingin dilakukan khususnya yang melibatkan kerja-kerja berkumpulan.

Sekiranya menginginkan sesuatu, anda akan berusaha untuk mencapai matlamat tersebut walau dalam apa cara sekalipun.

Ada kalanya anda dikatakan memiliki sifat cemburu yang agak kuat.

Selain itu anda juga terlalu serius dalam persaingan sehinggakan ia mampu memberikan tekanan kepada diri anda sendiri.

Oleh yang demikian anda harus lebih bijak mengawal emosi diri anda agar tidak dikuasai dengan tekanan.


Tuk Cik Nafisah berdarah A:

Keharmonian dan keamanan adalah matlamat utama dalam hidup anda. Anda gemar melakukan kerja-kerja secara berkumpulan dan anda juga gemar melibatkan diri dengan berpersatuan.

Anda bijak bergaul dengan individu di sekeliling dan ternyata mereka juga sentiasa berasa senang untuk bekerjasama dengan anda.

Sikap sensitif, sabar, dan bertimbang rasa yang ada dalam diri anda itu melambangkan bahawa anda tergolong dalam kategori individu yang memiliki keperibadian penyayang. Walau bagaimanapun ada kalanya anda agak degil dan terlalu kuat bekerja sehinggakan tidak mengendahkan langsung waktu untuk berehat.

Anda harus ingat, kesihatan juga perlu diutamakan. Jangan kerana terlalu leka dengan kerja-kerja anda itu, kesihatan diri pula yang terabai. 

Cik Khalisah berdarah B

Sempoi! Itulah ungkapan yang paling rapat dengan anda. Anda lebih selesa dengan kesederhanaan.

Dalam perhubungan pula anda adalah individu yang terlalu jujur dan lebih gemar berterus terang dalam apa jua perkara. Dalam melaksanakan sesuatu tugasan yang diberikan, anda lebih gemar melaksanakannya dengan cara anda sendiri.

Anda adalah individu yang kreatif dan fleksibel, mudah bagi diri anda untuk meletakkan diri sendiri dalam apa jua situasi mahupun kelompok golongan tertentu.

Anda adalah individu yang bijak bersosial. Namun ada kalanya sikap anda yang gemar berdikari dan tidak gemar meminta bantuan orang lain itu, mampu mendatangkan masalah buat diri anda dan sekali gus memperlihatkan kelemahan pada diri sendiri. Anda harus ingat bahawa, tidak semua perkara kita boleh menyelesaikannya secara bersendirian.

Darah AB~Sile cari sendiri. hehehe

Pesanan dia..'Dalam hati....'

Nak kongsi pesanan Ibnu Qayyum:

Dalam hati manusia ada KEKUSUTAN dan tidak terurai kecuali menerima kehendak Allah
(Tiket parking kereta hilang waktu berjalan-jalan di JJ..cari-cari tak jumpa..pening kepala..kusut-kusut)

Dalam hati manusia ada KEGANASAN dan tidak akan hilang kecuali berjinak dengan Allah
(Mencari tetapi tidak berjumpa..mencari dan terus mencari..tak jumpa. Penat dan marah diri sendiri. Siapa suruh pegang je tiket tu?? Hari tue waktu jamuan raya KRU, hilang duit Rm50 ringgit dalam tangan sendiri.Baru je Firdaus bagi duit tu ~tangan magik cik Nafisah..hilangkan semua benda. Ingat sampah ke senang-senang campak tempat lain. Adeh..bley jadi increadible hulk disaat status ekonomi mencecah paras-paras bahaya. warghhh!!)

Dalam hati manusia ada KESEDIHAN dan tidak hilang kecuali seronok mengenali Allah
(Sedih bile tanya kaunter servis, kene bayar RM10 untuk tiket parking yang baru)

Dalam hati manusia ada KEGELISAHAN dan tidak akan tenang kecuali berlindung, bertemu dan berjumpa dengan Allah
(Mana tak sedihnya, 3 orang yang keluar bersama sudah tidak punya duit setelah memborong hadiah bufday untuk sahabat sekelas mereka~lagi sorang tue memang suka berlenggang tak bawak dompet. Kad bank, ic, lesen, duit..mmg die x bawak. Bley la panggil cik nafisah tue pendatang asing ye. Gelisah mencari duit. Setelah mencampur segala duit yang ada+duit-duit syiling...Kami memerlukan lagi RM3 je. Mana nak cari nie???)

Dalam hati manusia ada PENYESALAN dan tidak akan padam kecuali reda dengan suruhan dan larangan Allah, qadak dan qadarNya serta sabar sehingga menemuinya
(Lain kali sile keluar membawa dompet ye!! Sekarang perlu bekerja di Secret Recipe. Mencari duit RM3. huhu. Hahaha..acah je.. tak . Kitorang tak kije lagi. Kitorang belum buat keputusan untuk mencuci pinggan mangkuk sambil memakan kek yang sedap-sedap kat SR tu. Baru cadangan. Tak pun jadi Makcik Cleaner jj pon okey. Mop-mop lantai. Ke nak jadi Mak Guard sekejap. Adeh..)

Dalam hati manusia ada HAJAT dan tidak terbendung kecuali kecintaan kepada Allah dan bermohon kepadaNya
(Mencuba nasib dengan Kad bank salah sorang. Katanya hari tue cuba keluarkan RM50, tak dapat. Sebab nanti jumlah yang tinggal tak sampai RM10. Mari kita cuba sekali lagi. Nak RM10 je..RM10 je. Make a wish. Doa banyak2x. Semoga mesin itu masih ade wang kertas RM10...Akhirnya...Yey..RM10 boley keluar. Syukur sangat2x. Sebaik kami tidak mencuci pinggan mangkuk lagi. Selamat pulang ke bilik sendiri dengan Mood yang pelbagai. Hohoho) 

Sekeping hati di bulan Mac

***
Kadang hati terasa kosong.
Umpama berada ditengah ruangan vakum.
Kosong..benar-benar KOSONG. 

Terkadang didalam vakum kosong itu, jiwa terasa sesak.
Saat itu, jantung meronta memberontak. 

(Nafisah, Mac 2008)

***
Andai jatuh tersungkur, tiada yang datang memapah.
Andai hiba itu datang, tiada siapa yang tahu.
Andai sakitnya rasa, tiada yang merasa.

Adakala cerah berarak pergi, mendung berganti paksi.
Adakala senyum penghias diri, namun duka menghimpit hati. 
Adakala teman mengelilingi, namun masih kita sendiri.

(Nafisah, Mac 2009)

***
Hanya Allah sahaja mengetahui 
Andai merahnya hati bertukar seri
Pudar warnanya pucat lesi
Disana Dia menanti
Menagih segala janji-janji
Tanggungjawab jangan dibiar basi
Kelak ditangih itu pasti

(Nafisah, Mac 2010)

***

Gurlz Battle

Excited dapat gambar-gambar ni.
Terus nak post.
Mari bermain dengan pistol dan pedang-pedang. 
Bukan senang nak dapat peluang. ^_^

Anis ngan pedang warrior yang santekkk

Dis d battle. Whose win??

         

Ini no telefon cik Nafisah

Ini no telefon cik Nafisah ..013-7xx7xx0
Bukan suruh teka or isi tempat kosong okey ( '', )
Cuma nak pesan..
Siapa-siapa yang mesej, sila tulis diakhir mesej tersebut nama anda ye..
No semua orang telah didelete setelah auntie kedai hp membaiki hp cik Nafisah.

Akhir kata,
Wanita itu hiasan dunia,
Cukup unik bertambah indah,
Bisa menjadi fitnah dunia,
Resahlah hati tak sudah-sudah.

(Pantun tiada kaitan dengan topic)

Ini cerita Hantu

Sedang cik Nafisah dan cik Intan menunggu kedatangan en.Munzir bersama gugusan kunci Dewan Astana,
Muncul sorang kanak-kanak lelaki dipercayai milik peniaga cafe..

Tiba-tiba..
"Hantu!!!!!.. Mak..ada hantu!"..anak kecil itu menjerit-jerit..

Hohohoho

Ana dan Intan sedikit kaget..

"Mak..ada HANNNNTTTUUUUU!!!"..berkali-kali anak kecil itu menjerit dan menjerit

Isk..budak nie..nampak makhluk halus pun..tak perlu la jerit-jerit macam tue..
Ana ngan Intan bukan takut pun..
BETUL..kitorang tak takut..

BETUL la..kitorang tak takut..

lagi sekali ditegaskan..

BETUL nie..BETUL..KITORANG TAK TAKUT..

SUMPAH..tak TAKUT..buktinya..
Bulu mata kitorang tak tegak pun..melentik macam pakai maskara ade la..
hehehehe ^o^

***
Budak tue..tak HISTERIA
Tapi lagaknya macam histeria..
Sume ni jadi HISTORY aaa
Sampai mulut kitorang terngangaaa..

Jadi pantun tibe-tibe =P

***
Betul ke ade hantu ni??
Isk..memang makhluk halus betul la..
Tapi nie kan bulan puasa??
Ade gak ke??


***
Nak dijadikan cerita...
Kitorang la makhluk halus tu..hahahaha.
Halusssssssssssss sangattttttttttttttttttt!!!!
Sanggggaaaattttttt haalusssssssssssss budi pekerti...ececeh..poyo


***
Mari ramai-ramai..salahkan en.tv...
ade ke patut budak tu cakap KITORANG ni HANTU!!!!..
TAK PATUT tau!!!
Sedey..sob..sob..sob..
Suci je muka kitorang berdua nih..
Takkan nak salahkan Cik kain telekung???
Niat kitorang cume nak pergi solat terawih
Cik Kain telekung putih itu tidak salah..
yang salah itu EN.TV..
En.Tv tau..
Cik Telekung boleh la saman En.Tv ye..

Cik Telekung putih yang langsung tak salah

Ini lah yang berlaku apabila kanak-kanak disogok dengan cerita hantu
En.TV bile nak insaf???

D Butterfly Effect

How SIGNIFICANT is my life??

Do i make a DIFFERENCE??

THE BUTTERFLY EFFECT


It reveals the secret of how you can live a life of permanent purpose
-
-
and permanent purpose begins when you know that
EVERYTHING MATTERS

When one lives a life of permanent purpose..
team chemistry thrives,
and life decisions become wiser and more cautious..

as a leader, manager or co-worker,
as a parent, spouse or FRIEND.

When we understand that every action matters..
Every result of our actions immediately improves..
and deciding to do SOMETHING
will make all the DIFFERENCE!

How far FORWARD would need to go in YOUR LIFE
to show the difference you MAKE??

There are generations yet unborn
who very live will be SHIFTED and SHAPED
by the move you make and the action you take TODAY
-
-
and TOMORROW
-
-
and the NEXT DAY

You have been created as one of a kind..
there has never been one like you..
and never will be again.

Your spirit, thoughts and feelings,
your ability to reason and act
all exist in no one else.

You have been created
in order that you might make a difference

YOUR actions have value far greater than silver or gold

Your life matters
_
_

YOUR LIFE...
and what you do with it TODAY
MATTERS forever


                                                           

Islam Today part 3







~D end~

            

Islam Today part 2








~to b continue~

         

Kurma-kurmi

Senyum manis salam diberi
Buat semua pembaca setia
Kurma-kurmi tajuk diberi
Semoga semua terus ceria

Kurma pemberian Saudara Omar
Jauh-jauh dari Yaman
Kurma madu yang ana gemar
Terima kasih duhai teman

Syukran juga buat k.Yan
Pemberian kurma sekotak besar
Jimat dalam akaun belian
 Tak perlu beli di pasar

Satu lagi kurma sekotak
belum buka belum makan
sedang berfikir dalam otak
Bila semua ni nak dihabiskan?

3 kotak kurma~menyambut kedatangan Ramadhan (dalam plastik~dari Omar, Eden~k.yan,
 Medjool~jusco tmn U)

Stok puasa selama sebulan
Makan tika sahur dan berbuka
Hati ceria seindah rembulan
 Bersyukur padaNya Saban ketika

Esok sudah mula puasa
hati melonjak riang ria
Bulan mulia penghapus dosa
Penuhkan amalan, bermunajat padaNya

Ucapan buat pembaca semua
Selamat beribadah di bulan puasa
Ampun Maaf pada semua
Moga di rahmati Allah, Dia yang Esa

~end~

Bila sebut pasal kurma, ana teringat suasana dirumah.Huhu. Setiap kali tiba je ramadhan...bercotton2x kotak kurma pelbagai jenis yang memenuhkan ruang tamu rumah. Ade timbang n ade tupperware berjuta-juta-juta. Ana dan adik2x bersengkang mata duk packing kurma untuk dijual. Sekarang..semua anak-anak en.Jasni takde kat rumah. Mesti umi packing sensorang semua kurma-kurmi. Maafkan ana umi. T_T...cedey..nak baliiikkkk....