Sayang kamu dan kamu

 
 Andai hati terluka,
Lakarkan ia di atas pasir,
Biar ditiup hembusan angin kemaafan,
 
 Andai ada kebaikan yang dilakukan,
pahatkan ia pada batu,
agar terpateri utuh meski pun dilanda badai,
Bila menjalin Ukhuwah hanya keranaNya,
Pasti ada ujian ,
Untuk dinilai tahap keikhlasan,
 
 Namun aku dan kamu,
Pasti mampu,
 
Setia dengan ceria,
Kerana kita,
Permata Ayah Bonda 
By Him in whose hand my soul is, you will not enter the Paradise unless you believe, and you will not truly believe unless you love each other
~Al Bukhari and Muslim~

Dikhitbah orang @ bertunang

Kakak ana sudah dikhitbah orang
I'Allah akad nikahnya 14 Mac akan datang
(budak U banyak test minggu ni..huhuhu)
(budak school sonok la..holiday)

Kakak ana pesan untuk jemput semua datang ke rumah masa kenduri
(wat macam iklan KFC nih +_+)
Nak alamat bley contact ana
(kat BANDAR SERI BOTANI tau)
if gi Simpang Pulai, tak merasa la makan nasi minyak
^o^
p/s-
Post nie atas permintaan p.long n ika..
sori lambat upload gambar k.maria 
upload 2 je..hehehe
Nak tengok calonnye..
tym akad nikah nanti la ye.. 
Rasulullah s.a.w bersabda:
“Jika datang kepada kamu pinangan daripada seseorang lelaki yang kamu reda terhadapnya, agama dan akhlaknya, hendaklah kamu terima. Kalau kamu menolaknya, padahnya adalah fitnah dan kerosakan di muka bumi.”

yok BERJUANG

Pica nie asyik takde dalam bilik je...
Petang n malam je hilang tak nampak batang hidung..
hujung minggu pun hilang gak..
pica gi nyorok mane ni??
gi mane??
wat ape??
tak penat ke? 
bukan dapat pape pon..
join macam-macam..
Cane nak cakap nie..
takkan nak cite pasal perjuangan kot..
faham ke budak-budak ni..

erm..membuat PERSEDIAAN..
mem'BALANCE'kan hidup..
menyibukkan diri dari benda tak berfaedah..
hmmm..

Pernah dengar tak kisah kupu-kupu???
(asyik suh dengar cite je ana nih, tak pe kan?) 


Ada seorang saintis yang asyik sangat memerhatikan kepompong. Kepompong itu mula merekah. Dia dapati si anak kupu-kupu bergelut dengan begitu susah payah untuk keluar dari kepompong. Atas sebab kesian, saintis tersebut memotong bucu kepompong untuk mengeluarkan si anak kupu-kupu itu tadi.

Anak kupu-kupu itu merangkak-rangkak. Kepaknya kecut dan badannya agak kecil. Saintis itu menunggu dengan harapan badan si kupu-kupu kecil itu akan membesar dan kepaknya akan mengembang. Tetapi sangkaannya meleset sama sekali kerana kupu-kupu itu tidak membesar, cacat seumur hidup dan tidak dapat terbang.

Kajian dilakukan. Hasil kajiannya, pergelutan kupu-kupu saat mahu keluar dari kepompong itu suatu perencanaan Allah swt agar cecair dalam badannya mengalir keseluruh kepak, mengembangkan kepak tersebut dan memperkukuhkan binaannya. Lantas otot-otot didalam tubuhnya kuat untuk membesar dan terbang bebas.


Pengajarannya?

Dalam hidup kita begitu juga. Pergelutan, perjuangan dan usaha gigih diperlukan agar kita berjaya dan kuat dalam menjalani hidup ini. Kalau Allah membiarkan hidup kita ini tanpa dugaan, cubaan dan pergelutan - kita akan gagal dalam kehidupan kita ini.

"Sometimes struggles are exactly what we need in our life. If Allah allowed us to go through life without obstacles, it would cripple us. We would not be as strong as we could have been. And... we would never fly."
Kesusahan dan Kesulitan adalah laksana musim dingin..
Basah dan lembab..tidak disukai insan..
Tetapi sesudah musim sejuk itulah..
Tumbuh bunga-bunga yang harum..
Dan Buah-buahan yang subur..                                       (ayat dari slide Fahmin)

BAGAIMANA HARUS MENGHADAPINYA? 

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)." 
-Surah Al-Imran ayat 200

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" 
-Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG DIDAPATI DARIPADA SEMUA INI? 

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.."
 -Surah At-Taubah ayat 111 

KEPADA SIAPA HARUS BERHARAP? 

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakal." 
-Surah At-Taubah ayat 129

JANGAN BERPUTUS ASA

"..dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."
-Surah Yusuf ayat 12

Sampaikan pada si dia



Ana baru selesai meng'explore' fail-fail yang memenuhi hardisk yang kian memberat dengan memori. Mahu mencari artikel untuk dimuatkan dalam The Truth second edition sebenarnya. Namun jelajah ana terhenti pada artikel yang ana kira sangat berharga untuk dikongsi bersama.

Tolong beritahu si dia, aku ada pesanan buatnya..
Tolong beritahu si dia, jadikan cinta agung adalah cintaNya..
Tolong beritahu si dia, cinta manusia bakal membuatnya alpa...

Tolong nasihati si dia, jangan menyintaiku lebih dari dia menyintai Yang Maha Esa..
Tolong nasihati si dia, jangan mengingatiku lebih dari dia mengingati Yang Maha Kuasa..
Tolong nasihati si dia, jangan mendoakanku lebih dari dia mendoakan ibu bapanya..

Tolong katakan pada si dia, dahulukan Allah kerana di situ ada syurga..
Tolong katakan pada si dia, dahulukan ibu bapanya kerana di telapak itu syurganya..

Tolong tegur si dia, bila dia mula mengagungkan cinta manusia..
Tolong tegur si dia, bila dia tenggelam dalam angan-angannya..
Tolong tegur si dia, andai nafsu mengawal fikirannya..

Tolong sedarkan si dia. Aku milik Yang Maha Esa..
Tolong sedarkan si dia. Aku masih milik keluarga..
Tolong sedarkan si dia, tanggungjawabnya besar kepada keluarganya..

Tolong sabarkan si dia, usah ucap cinta di kala cita-cita belum terlaksana..
Tolong sabarkan si dia, andai diri ini enggan dirapati kerana menjaga batasan cinta..
Tolong sabarkan si dia, bila jarak mejadi penyebab bertambah rindunya..

Tolong pesan padanya. Aku tidak mahu menjadi fitnah besar kepadanya..
Tolong pesan padanya. Aku tak mahu menjadi punca kegagalannya..
Tolong pesan padanya Aku dan dia dinilai amal perbuatan oleh-Nya.

Tolong sampaikan pada si dia. Aku mendambakan cinta suci yang terjaga..
Tolong sampaikan pada si dia, cinta kerana Allah tidak ternilai harganya..
Tolong sampaikan pada si dia, ajal maut jodoh dan pertemuan di dalam kekuasaan-Nya

Hanya engkau Ya Allah mengetahui siapa si dia..
Moga pesananku sampai padanya walau aku sendiri tidak mengetahui siapa dan dimana si dia..
Moga dia seekor lebah yang sentiasa memuji keagungan Yang Maha Kuasa memasuki taman larangan dengan sopan santunnya dan bertemu mawar berduri yang terjaga oleh tuannya...
Simpanlah pesanan ku ini sehingga engkau bertemu diriku suatu hari nanti... 

                                                                                                                                                                      

Tangisan sepi

Sob..sob..sob..menangis lagi...

Menangis itu sumber kekuatan..betul tak??

Lahirnya kita dengan tangisan, dicelahi dengan tangisan dan diakhiri dengan tangisan. Andai rasa mahu menangis, usah ditahan tangisan itu kerana dunia ini bukan hanya dengan canda dan tawa. Dunia ini penuh ujian. Terkadang hati terhimpit, sesak penuh emosi, sakitnya bagai mahu berteriak. Dalam meniti ujian, kita sabar..sabar dan terus sabar. Terkadang sabar juga membuatkan kita mahu menangis. Maka nangislah.
"Ayo. . . Menangislah sepuasnya hari ini, berteriaklah sekeras yang kau bisa! Lepaskan semua beban-bebanmu.. untuk apa dibawa-bawa?? Cukup sampai hari ini. Titipkan pada Tuhan... Bila esok tiba, sambutlah harimu dengan penuh senyuman!”
Menangislah dan merintihlah dalam doa. Insyaallah jiwa akan lebih tenang. Jangan sampai hati menjadi keras sehingga tidak mampu lagi mata mengeluarkan airnya menjadi air mata. Terkadang kita malu untuk menangis kerana menangis itu menampakkan kita lemah. Tapi secara realitinya dan azalinya manusia itu memang lemah. Bergantung harap pada Allah.Tuhan yang menjadikan semua makhluk.

Menangislah
menangisi dosa-dosa
menangisi amanah yang terlupa
menangisi masa yang terleka


“aina qalbi, aina qalbi, aina qalbi…”. Seorang Dzunnun Al Mishri berjalan menyusuri pinggiran jalan setapak demi mencari hatinya, hati yang tunduk, hati yang pasrah akan Kehendak Allah yang Maha Rahmah. Ternyata hatinya di temukan lantaran anak kecil yang merengek minta belas kasih dari ibunya. Kasih sayang dari siapa lagi jika Allah Ta’ala tidak memberikan kita kasih sayang, ampunan dari mana lagi jika Allah tidak memberikan ampunan pada hambaNya. Sungguh kesombongan tinggallah kesombongan. Kita lupa bahawa kita tercipa dari setitis air mani yang hina.


Menangislah kerana datangnya dunia..dengan itu kamu lebih mencintai akhirat.