Dansa si cangkul dan si scope

Hari itu hari jumaat. Abi baru pulang dari urusannya. Umi dan ana sedang berkemas untuk pulang. 
3M Ent beroperasi separuh hari pada hari tersebut. 

Abi: Sayyidah, kura-kura kat rumah tue ada berapa ekor??
Ana: Ade 2 ekor. Satu jantan satu betina. Kenapa abi??
Abi: Ade 1 je abi jumpa.
Ana: Menyorok kot abi. Yang jantan tue memang suka menyorok bawah batu. Ana pun tak faham. Kalau ana takde, berani pulak panjat batu tue. Ana datang je, terus terjun dalam air.

Kecieek je kura-kura ni. Ini betina. Sangat berani.

Abi: Takde. Abi dah cari dah. Bawah-bawah batu pon takde.
Ana: Hehehe..abi buat ape nie??? ~ Nada berperasangka terhadap ayah sendiri =)
ye la..abi takkan usik kolam kecil tu kalau takde pape hal

***
Sampai-sampai je rumah
Dalam kolam kecil, ade pokok kaktus. 
Bermakna..kolam itu telah kering kontang!!
Dalam hati ana..habis la umi bising.

Usai membuka pintu pagar..
SURPRISE !!!
Sebuah kolam besawww warna biru
Umi tak jadi nak complaint
sebab kolamnye cannnteeekkk

Kolam ini sudah retak ye. Made up from fiber

Abi pon cerita la.
Abi: Abi dah lama tengok kolam nie tersadai je kat rumah kawan abi.
Bile tanya, die cakap nak buang. Abi pun mintak la. 

Okey
Tapi ana tahu, umi memang teringin nak kolam ikan.
Selalu je cerita pasal rumah ustaz yang selang beberapa buah rumah dari rumah Umi ngan abi
 Ada kolam ikan yang cantik.
Dan abi kini merealisasikan impian umi
Dengan kolam ikan tersebut.

Ayat sedih dari umi
Nanti letih-letih balik dari jaga kedai, boleh la umi tengok ikan.
Bagi makan. Sembang-sembang.
Sape lagi ada kat rumah.
Semua dah jauh-jauh.

Erk..Tibe-tibe rasa tak mau balik Johor

***
Ada seekor je kura-kura yang abi pindahkan dalam kolam besar.
Sudah keliling rumah ana ngan umi cari.
Semua batu-batuan sungai tepi-tepi pasu dijengah
tapi tiada jejak kelihatan

Putus asa sudaaaa..
Mungkin kura-kuranya dah masuk longkang besar

***
Setelah berbincang mengenai kawasan stategik untuk kolam tersebut
muncul la idea yang bernas
Apa kata kita tanamkan kolam tue dalam tanah.
Takde la makan ruang rumah dan rasa macam sempit

1st Skali,
kene tampal retak pada kolam tersebut.
Lepas solat dan makan tengahari, 
Ana pun mengayuh basikal kecil
Budak besar berbaju kurung naik basikal kecik
hahaha
habis tayar kempis
Mata melilau kiri kanan.
Jangan la ade orang tengok
Rase macam buat lawak ditengah jalan raya

Sampai-sampai kat kedai hardware
gam bancuhan fiber takde
Sedey. Terpaksa beli selefon tape je.
Takpe lah. Janji boleh tampal untuk sementara waktu.
Sebaik ade plastik 2 meter kat kedai tu

2nd 
kene buang rumput karpet yang k.maria tanam
Bukan buang terus
Pindahkan kat tempat yang takde rumput dan tanam semula

3rd
Proses berdansa cangkul dan scope pun bermula
Ukur dulu mengikut bentuk kolam supaya tidak membazir tanah
Kemudian
Korek la tanah..

fuyoo..abi buat keje pakai kain pelikat

Abi letih, ana ganti..
ana letih, abi ganti..
Letih juga kerja mencangkul nie.
Macam mana la orang yang kejenye duk korek kubur tu
hoho
Sakit pinggang den.
Dah la masih berbaju kurung
lalalaala~
Punye la ayu dan sopan tak bertempat
(Semangat sangat sampai tak kisah pon pasal baju)

***
Dah siap 
masukkan kolam dalam lubang yang telah dibuat
Tanam pokok buluh
Susun batu-batu putih

***
Siap sudaaaaa tapi belum cantik

***
Along~ beli fountain n filter pamp + wiring
Umi~ cari pokok-pokok untuk tanam keliling kolam + Beli ikan kecil
Abi~ cari lagi batu-batuan + Cari ikan puyu+ Wiring
Ana~ main tanam-tanam pokok + tanam rumput
Orang batu 5~ bagi ikan kecik-kecik khas dari lombong
Adik~ menjumpai kura-kura yang menyorok bawah batu (Tahniah kepada adik)
Uncle Selvan~ Bagi ikan pikachu (tapi tak masuk kolam..masuk perut setelah dimasak 3 rasa)

***
Sekarang baru boleh kata cannnnntttiiikkkkkk
tapi takde gambar
lalala~
Sila datang rumah

***
AMARAN
Sila pakai glove untuk elakkan tangan bercalar balar macam cik Nafisah
Air paip perlu dibiarkan semalaman sebelum masukkan ikan @ boleh letak ubat anti klorin
Ikan puyu bagus untuk kawasan air bertakung ~ ikan puyu makan nyamuk ~say no to nyamuk aedes

        

8 comments:

Ecah naik beskal kecik orang tak tengok peliklah sebab awak tu bukannya besar sangat pun..hehehe...

Uploadlah gambar kolam ikan yang dah terisi ikan dan terhias indah 2..

 

betul tu.. berapa cm je.. saya lagi tinggi..

 

Saya dah baca blog adik-beradik kakak.. Semuanya sayang kakak.. Saya baca pun sebak je..

 

tp sy xsyg kakak... sy xde kakak. sy ade abg j. abg sy bukan kakak.. =D

 

bahasa indonesia, abang dipanggil kakak, kan?

 

huhu..ni yang nak balik ni...nak tengok kolam baru....

 

Cik sara~huhu. xpe2x. Ti trun perak, singgah2x la rumah cha. Tngok kolam je. hehe.

Nat Cure~Adik beradik kan?? Umpama air yang dicincang takkan ptus. Gaduh macammana pn tetap sayang.

K.Maria~ye la. Kmu la kakak..sbb tue kmu xde kakak. Xpe..kmu dah ade 2 abg kan?? along n ur husband. lalalala~

Misz lyla~ selamat pulang ke pangkuan keluarga...hehe

 

kejap lagi bertambah lagi sorang abang, betul tak kakak Naffisah?