Hamba, tuan dan kadi jatuh cinta

Ini kisah cinta

Berkisar mengenai perempuan. Ye ke?? hehe

***
Ana berYM dengan seorang sahabat..Tiba2x beliau berkata.."Nak dengar satu cerita??"
Maka bermulalah cerita tersebut:


Sahabat:
Ada seorang tuan yang kaya dan mempunyai seorang hamba
hamba ini berkhidmat pada tuannya dengan sangat rajin
kerja hamba ini adalah memotong kayu
pada suatu hari ketika sedang bekerja, terpandanglah dia akan seorang perempuan yang cantik
cantiknya perempuan ini diibaratkan seperti
putihnya bagai susu
rampingnya bagai terung
panjang kakinya bagai zirafah =D
makanya si hamba itu tadi tertarik hatinya
jadi si hamba ini tadi membuat keputusan untuk bertanya pada tuannya
berjumpalah hamba ini dengan tuannya
berkata si hamba
"Wahai tuan, saya jatuh hati pada seorang perempuan. Sudikah tuan izinkan saya menikahinya??"
Tuan bertanya
"Tunjukkan padaku"
Maka apabila tuan itu tadi melihat, tuan itu pula yang tertarik pada perempuan itu
maka tuan berkata
"Aku adalah tuan kamu, jadi aku lebih berhak daripada kamu. Serahkan sahaja perempuan itu padaku"
hamba menjawab
"Tak boleh tuan. Saya telah melihatnya dahulu. Maka saya lebih berhak."
Maka tuan dan hamba ini tadi membuat keputusan untuk berjumpa dengan Tok Kadi
maka berjumpalah mereka dengan kadi
bertanya mereka pada kadi
"Antara kami, siapa yang lebih berhak untuk memiliki perempuan ini"
lalu kadi ini melihat perempuan itu, lalu tertarik
jadi kadi menjawab pertanyaan hamba dan tuan tadi
"Aku seorang yang alim, sedangkan kamu berdua orang yang jahil. Jadi aku lebih berhak pada perempuan ini"
tuan dan hamba menjawab
"Mana boleh begitu, kami bertemu perempuan itu dahulu dari tuan"
maka perempuan itu mencelah
"Kalau begitu, kita buatlah satu pertandingan"
"Siapa yang dapat kejar saya, maka dia akan dapat saya"
"Tapi ada satu syarat, saya perlu lari terlebih dahulu. Selepas 5 minit, kamu mulalah kejar saya"
Mereka semua bersetuju
pertandingan bermula
Perempuan itu berlari
dan selepas 5 minit, berkejaranlah hamba, tuan dan kadi kearah perempuan itu
di tengah perjalanan..kadi telah penat dan jatuh pengsan kerana kadi tadi seorang yang buncit
jadi hamba dan tuan meneruskan larian
disebabkan penat, tuan pula letih dan jatuh pengsan
tinggallah hamba seorang yang mengejar
kejar punya kejar
hamba pulak keletihan dan jatuh pengsan
tetapi perempuan itu masih berlari sampai sekarang
TAMAT


Ana:
Apakah?? Tak faham betul. Kesimpulannya apa?? (Lambat faham betul cik Nafisah ni)


Sahabat:
Kesimpulannya, perempuan itu ibarat dunia. Makin dikejar, makin sukar diperolehi
Tapi akhirat, makin dikejar, makin senang peroleh.


Ana:
Tapi mungkin bukan dengan perempuan zaman sekarang. Iman dan akidah rapuh. Mudah dipujuk rayu. (Sebenarnya masih tak dapat nak tangkap dengan cerita diatas =P)


Sahabat:
Faham tak ni???


Ana:
Tak faham. hehehe. Okey..contohnya kita nak dalam dunia ni..sebuah rumah yang besar. Rumah tue dunia la kan?? Kejar-kejar..hah..dapat je.. =)


Sahabat:
3 orang itu tadi adalah manusia dan perempuan itu keduniaan. Kalau di analogikan dengan rumah tadi... Jika seorang ada sebiji rumah, maka dia nak rumah ke dua..jika ada dua..maka rasa nak yang ke 3.

Ana:
Oh..okey..faham sudah.

Sahabat:
Itu baru dipanggil dunia. Yang melebihi keperluan.

P/s
Pisahkan hati dari dunia
Hati merayu menangis sedan
6 hari lagi ia menjelma
Ahlan Wasahlan ya Ramadhan

3 comments:

assalamualaikum.. kirim salam kat sahabat kamu tu..=)

 

Hati ni mudah goyah. Tapi inilah proses kehidupan. Ada pasang surutnya. Yang penting, istiqamah..

 

mule2 x fhm jgk... dh explain br fhm... keh3 :p