Thrill lah kau

Bunuh diri

Disebabkan ana suke melaporkan cerita-cerita basi, untuk kali ni ana mahu menceritakan peristiwa yang fresh dari ladang gandum. Oh..tapi takde pon cerita pasal orang bunuh diri. Nie kalau betul ade kes orang bunuh diri depan bilik ana ngan umi ni..mungkin kami sudah tanam anggur di blok lain 2-3 hari. Seram kot. Hahahaha. Actually, ade sepasang merpati dua sejoli yang sudah saling kenal mengenali selama 3 tahun. Tapi..sejak awal sem hari tue, mendung berarak datang dan mereka selalu gaduh-gaduh. Rumah tangga tidak aman. Hahaha. Rumah tangga la sangat kan. Tak kawen lagi sudah gado-gado...ayoyo. Fenin tau fenin. 

Eh..cik Nafisah bukan jaga tepi kain orang hoccay! Tapi disebabkan mereka selalu sangat bergaduh (Gado dalam kereta, tapi menjerit bagai nak rak..tak ke orang kat luar pelik dan suspicious??) dan perempuan tersebut selalu emo dan menghempas pintu dengan kuat macam kanak-kanak kecil sampai luluh jantung kami-kami.Adeh..boleh agak la kan. Mesti emo dan menangis kerana lelaki. Hah..sape yang couple tue, kalau nak cerita masalah hal rumah tangga tak siap tue dan nak nangis-nangis kerana lelaki yang belum tentu menjadi hak milik..Fikir semula 3x. Fikir sekali pun cukup. Membazir je air mata tue. Baik menangisi dosa-dosa selama kita hidup ni. Nak nangis sampai kering air mata tue pon tak pe..sebab kita menangis kerana kekasih yang betul-betul Maha Mengasihi. 

Nak dijadikan cerita, hari ini mereka bergaduh lagi. Dan perempuan itu menangis lagi. Adeh..ana cukup lemah bile dengar orang menangis ni. Nak pujuk..bukan pandai pujuk pon. Klu nak bagi pinjam bahu tue boleh la. Tapi selalunya disaat perempuan tengah nangis-nangis ni..bukan boley pujuk. Nanti makin teruk ade la. So..bagi die masa tuk bersendirian la kan. Tapi..bila da menjerit-jerit dan keluar bunyi hentakan pada dinding dan meja segala..risau la kitorang. Kawan-kawan si perempuan ni pun risau juge. Ketuk-ketuk pintu..tapi perempuan nie tak mo bukak. Kitorang dah fikir macam-macam la. Hopefully die tak amik tindakan bodoh dengan bunuh diri. Haishhh..tak sayang diri la kalau macam tue. Masa nie ana nak turun gi usrah kubra. Hati memang tak tenang betul. 

Bile habis je usrah kubra, ana pun jalan laju-laju. Naik tangga sampai semput tak cukup nafas. Then..i saw..lembaga berbaju putih duduk mengadap tingkap bilik perempuan tadi. Adoyai..mamat nie memang la. Jumpe Umi dan K.V yang sedang rancak bercerita. Jumpe Hamizah dan Izzah juge tak lama selepas tue. Then, Meeza pun kol p.guard. P.guard pon datang. Then..kitorang terkejut lagi bila dimaklumkan bahawa perempuan tu takde pon dalam bilik. Bilik die kosong dan lelaki tadi tidak mahu berganjak pulang. Menangis macam nak penuhkan longkang tepi blok dengan air mata. Adehhh. Gempur blok..dan perempuan tadi ada dibilik kawan dia lagi sorang. Sudah tido dengan penuh keletihan sebab menjerit-jerit dan menangis-nangis dari petang. Cian betul. Ikut cerita Noreen, dalam pukul 10 lebey..dengar lelaki dan perempuan bergaduh dengan sangat dan Noreen tak tahu nak buat apa sebab ana dan Umi takde. Cian Noreen. Die ingat lelaki tadi masuk blok.

Actually da penat nak cite...secara kesimpulannya...lelaki tue sakit mental. Hahahaha. Bila cemburu tak bertempat macam nie la jadinya. Belum kawen pun..semua die nak kawal. Ingat protective ke macam tue?? Ingat macho la sanggup tunggu awek, biar berhujan dan berpanas, bersejuk dan bergelap, berlapar dan berdahaga. Rasenye perempuan tue dah lama nak mintak putus, tapi disebabkan dia dapat lelaki sebegitu...gaduh la macam mana pun..dia takkan lepaskan perempuan tu. Konon-konon sayang betul. Konon-konon sehidup semati. Konon-konon susah senang bersama. Ciankan perempuan tuh. Makan hati je la. Takyah makan nasi.

Cite nie tak habis lagi sebenarnya. Kan lelaki tadi tak nak berganjak kan?? So..P.guard, pengetua dan kawan-kawan lelaki tadi sudah berusaha untuk pujuk. Die kata..die okey..then bangun dan berjalan dengan lemah longlai..tibe-tibe..die berlari dengan hiper duper speed. Terkejut betul. Kawan-kawan die dan p.guard pon kejar. Tapi disebabkan die macam ahli sukan yang masuk marathon..sekejap je die lesap. Kini dia menjadi MISTERI. Gerakan p.guard satu UTM sudah dilancarkan. Hopefully die lebih sayangkan nyawa dia dari perempuan tadi. Kereta die masih didepan blok ni. Kami berjaga-jaga juge. Menjaga keselamatan perempuan tadi dan menjaga keselamatan diri sendiri. Bila seorang lelaki sedang marah..jangan kau duga tahapnya. Kecut perut jugak nih. Tak mahu la kisah ni bersambung di muka depan berita metro dengan tajuk berita :: "Mayat lelaki dijumpai di Tasik UTM gara-gara putus cinta." Aduyai..Thrill la mamat nih. Hopefully mereka akan settle down secara professional. No heart feeling. Hmm..Boleh ke??

Pernah dengar pasal HARAKIRI tak?? Harakiri nie merupakan satu budaya tidak sihat di negara matahari terbit. Dimana mereka menganggap bunuh diri ini adalah sesuatu yang cantik dan ikhlas. Tahape-hape kan?? Nak tahu lebih lanjut?? Sile la tanye en.google atau en.wikipedia. Ana pun tak tahu sangat. Kalau cek statistik..Jepun la negara yang paling tinggi kes bunuh diri. Dari golongan muda sehinggalah ke golongan kanak-kanak. Tau tak sebab ape?? Sebab mereka tiada pegangan agama. Nampak tak disini..betapa pentingnya agama dalam diri manusia?? Sebabnye.. Allah dah jadikan agama itu adalah fitrah dalam diri manusia. Asas agama tue sendiri adalah aqidah yakni kepercayaan. Sekiranya kepercayaan dan keimanan kita kepada Allah teguh, kukuh, utuh dan tidak akan terurai walau apa cara sekali pun...takde la fikir nak bunuh-bunuh diri nie. Setakat putus cinta~cinta Allah takkan putus pun untuk kita. Dosa kita setinggi gunung pun, masih lagi ada pintu taubat yang Allah bukakan. Allah sentiasa dekat dengan kita...kita je tak sedar. Lihatlah alam ini..lihatlah semua yang berlaku dalam hidup kita dengan mata hati..insyaAllah kita akan yakin dengan seyakin-yakinnya yang Allah sannnngggggggattttttttttt sayang kita. Ya Allah..sejauh mana cintaku untukmu??

Andainya dapat ku menulis
Nota-nota cinta buat diriNya
Inginku titipkan bersama
Semua kuntuman bunga yang indah berseri

Kusembur haruman mewangi
Bersama kata-kata puji
Sedang Dia tahu kasih dan cintanya aku
Menjalin ikatan menuju ke syurga

Cintaku kepada Dia
Rinduku hanya padaNya
Kasehku tulus buatNya
Setiaku balas kasihNya
Kasihku kasih yang setia pada yang punya

Dambaku pada Yang Esa
Pujian hanya buatNya
Akurku kebesaranNya
Teragung Maha SuciNya
Taatku hamba yang hina pada Pencipta

Kiranya aku hilang arah
Jalan hidupku berubah punah
Namun kasihNya tak pernah akan musnah
Belas rahmatNya terus mencurah-curah
Nur hidayahNya semakin cerah

Nota Cinta (NC) :: Saujana

Yahhh!! Kuat!!

Baru lepas pembentangan projek digit dan satu test. Mungkin sedikit mengecewakan. Mari salahkan diri sendiri. Semua orang mari salahkan ana. Huhuhu. Ini namanya kekecewaan dan mengecewakan orang. Perasaan sendiri tak kisah. Perasaan mengecewakan orang itu yang dikisahkan. Sem ini, statistic mencatatkan rekod paling tinggi kerana telah mengecewakan n>15 orang dalam pelbagai macam perkara. Sedikit perit saat sukar untuk memenangi semula kepercayaan orang lain. Maaf berjuta dan beribu kali maaf dari lubuk hati yang paling dalam.

Ini ujian. Allah mengajar ana erti sabar. Sabar dan terus sabar. Dan Dia bukan hanya mengajar erti sabar, tetapi mengajar erti pergantungan kepadaNya, maaf dan memaafkan, tawakal setelah berusaha, ikhlas dalam segala hal, perbetulkan niat dalam segala amal serta kuat dan terus kuat. Dia mengingatkan juga bahawa perancangan dan tanggungjawab itu begitu penting. Andai terdapat kekangan yang tak dapat dielakkan, perlunya kepada beberapa perancangan supaya tanggungjawab tetap dilaksanakan pada waktu yang ditetapkan. Sedar diri ini masih banyak kekurangan dan kelemaahannya. Masih bannnyyyyaaaaakkkkkkkkk.

Esok ada lagi satu pembentangan, lusa ada lagi 1 test dan tulat perlu menyiap bukukan segala laporan kelab. InsyaAllah, sentiasa akan mencuba yang terbaik. Semoga Allah bantu dalam setiap yang dilakukan. Tekak mula bertukar rasa, badan kian bertukar suhu, mata kian berselirat urat. Minggu yang memerlukan pengorbanan waktu tidur. Yahhhh!!! kuat!!

"Letih tubuh di dalam perjalanan,
Saat hujan dan badai merasuki badan,
Namun jiwa harus terus bertahan,
kerna perjalanan masih panjang"

Mari derma darah

Nie hasil bile derma darah (Sijil n makanan..nyum3x)

Sape belum pernah derma darah??? Baik mengaku!! Rugi tau. Jangan cakap 'saya takut jarum'. Dengan sumbangan darah anda, anda mampu menyelamatkan banyak nyawa. 'Hidup untuk memberi'- kata-kata Ustz Hasrizal. Maka, berilah darah anda..anda mampu mengubahnya. =)

“Dan sesiapa yang menyebabkan manusia hidup maka seumpama menghidupkan manusia keseluruhannya.” (32: Al-Maidah)

 Hari nie program derma darah di Kolej Tuanku Canselor, UTM Skudai dari jam 10 pagi ke 4 petang. Tapi jam sudah menunjukkan angka 5 ketika entri ini ditulis. Mungkin jururawat sudah pulang. Eh..jangan la kecewa. Esok pun ade..Boleh tunggu giliran di Jaya Jusco Taman Universiti ea. Tak pun..tunggu minggu depan. InsyaAllah akan diadakan sekali lagi di Kolej Tun Fatimah. Bagi yang sudah menderma pada hari ini, minggu depan jangan derma lagi tau. Pembentukan darah memerlukan 9 hari untuk tempoh matang. Nanti tak cukup darah pulak. Lepas 3 bulan, boleh la derma lagi =)

Derma darah boleh jadi gemuk?? Jangan la percaya ye. Belum ada kajian lagi. So, gurlz..jangan takut untuk menderma darah..derma darah menyebabkan badan anda semakin sihat tau. Nanti dah derma dapat sijil. Dapat makanan percuma lagi. Besttt..eh..tp betulkan niat tau. Bukan derma semata-mata untuk sijil dan makanan free..tapi kene ikhlas. Ia satu tanggungjawab juga.

“Dan hendaklah kamu saling tolong menolong dalam kebaikan dan ketakwaan.” 
(2: al-Maidah)

Lagi satu nak pesan..AMARAN KERAS ni!! Sila timbang berat badan anda dulu. Kalau dulu..timbang 47kg, tapi bila timbang semula depan jururawat..berat tinggal 43kg. Hohoho. Jauh gile bezanya. Timbang tue tipu ke?? Akhirnya Cik Nafisah pulang dengan perasaan hampa. Pegawai tue suruh datang lagi lain kali dengan lesung batu nyorok dalam poket bagi berat sikit. Boleh ker??? Hahaha. Mungkin bile duduk rumah..tak perlu nak risau pasal bajet makanan..but then..bila balik UTM..makan sehari sekali je diakhir-akhir sem nie + jogging di padang kawad. Mungkin sebab tue berat badan semakin menurun. Eh..ke Cik Nafisah tengah On Diet nie?? Hahaha. Sape-sape nak mintak tips diet sampai hilang 4kg boleh la rojer-rojer =P.

Sijil di atas tu milik Cik Khalisah dan makanan tue milik Cik Umi Kalsom tau =). Siapa-siapa kumpulan darah A, boleh la gi derma. Nanti bila Cik Nafisah kekurangan darah..stok darah masih ada. Eh..kumpulan darah lain pun dialu-alukan untuk menderma jugak. Sile-sile.

Ada kajian sifat-sifat disebalik kumpulan darah ni. 
Tapi, jangan percaya sangat la. 

Kalau Cik Umi Kalsom, berdarah O:

Individu yang memiliki jenis darah dari kategori ini disifatkan sebagai individu yang setia, sabar dan sentiasa yakin terhadap keupayaan dan kebolehan diri sendiri.

Selain itu individu dari kategori ini juga sering bersifat ingin menjadi ketua walau dalam apa jua perkara yang ingin dilakukan khususnya yang melibatkan kerja-kerja berkumpulan.

Sekiranya menginginkan sesuatu, anda akan berusaha untuk mencapai matlamat tersebut walau dalam apa cara sekalipun.

Ada kalanya anda dikatakan memiliki sifat cemburu yang agak kuat.

Selain itu anda juga terlalu serius dalam persaingan sehinggakan ia mampu memberikan tekanan kepada diri anda sendiri.

Oleh yang demikian anda harus lebih bijak mengawal emosi diri anda agar tidak dikuasai dengan tekanan.


Tuk Cik Nafisah berdarah A:

Keharmonian dan keamanan adalah matlamat utama dalam hidup anda. Anda gemar melakukan kerja-kerja secara berkumpulan dan anda juga gemar melibatkan diri dengan berpersatuan.

Anda bijak bergaul dengan individu di sekeliling dan ternyata mereka juga sentiasa berasa senang untuk bekerjasama dengan anda.

Sikap sensitif, sabar, dan bertimbang rasa yang ada dalam diri anda itu melambangkan bahawa anda tergolong dalam kategori individu yang memiliki keperibadian penyayang. Walau bagaimanapun ada kalanya anda agak degil dan terlalu kuat bekerja sehinggakan tidak mengendahkan langsung waktu untuk berehat.

Anda harus ingat, kesihatan juga perlu diutamakan. Jangan kerana terlalu leka dengan kerja-kerja anda itu, kesihatan diri pula yang terabai. 

Cik Khalisah berdarah B

Sempoi! Itulah ungkapan yang paling rapat dengan anda. Anda lebih selesa dengan kesederhanaan.

Dalam perhubungan pula anda adalah individu yang terlalu jujur dan lebih gemar berterus terang dalam apa jua perkara. Dalam melaksanakan sesuatu tugasan yang diberikan, anda lebih gemar melaksanakannya dengan cara anda sendiri.

Anda adalah individu yang kreatif dan fleksibel, mudah bagi diri anda untuk meletakkan diri sendiri dalam apa jua situasi mahupun kelompok golongan tertentu.

Anda adalah individu yang bijak bersosial. Namun ada kalanya sikap anda yang gemar berdikari dan tidak gemar meminta bantuan orang lain itu, mampu mendatangkan masalah buat diri anda dan sekali gus memperlihatkan kelemahan pada diri sendiri. Anda harus ingat bahawa, tidak semua perkara kita boleh menyelesaikannya secara bersendirian.

Darah AB~Sile cari sendiri. hehehe

Pesanan dia..'Dalam hati....'

Nak kongsi pesanan Ibnu Qayyum:

Dalam hati manusia ada KEKUSUTAN dan tidak terurai kecuali menerima kehendak Allah
(Tiket parking kereta hilang waktu berjalan-jalan di JJ..cari-cari tak jumpa..pening kepala..kusut-kusut)

Dalam hati manusia ada KEGANASAN dan tidak akan hilang kecuali berjinak dengan Allah
(Mencari tetapi tidak berjumpa..mencari dan terus mencari..tak jumpa. Penat dan marah diri sendiri. Siapa suruh pegang je tiket tu?? Hari tue waktu jamuan raya KRU, hilang duit Rm50 ringgit dalam tangan sendiri.Baru je Firdaus bagi duit tu ~tangan magik cik Nafisah..hilangkan semua benda. Ingat sampah ke senang-senang campak tempat lain. Adeh..bley jadi increadible hulk disaat status ekonomi mencecah paras-paras bahaya. warghhh!!)

Dalam hati manusia ada KESEDIHAN dan tidak hilang kecuali seronok mengenali Allah
(Sedih bile tanya kaunter servis, kene bayar RM10 untuk tiket parking yang baru)

Dalam hati manusia ada KEGELISAHAN dan tidak akan tenang kecuali berlindung, bertemu dan berjumpa dengan Allah
(Mana tak sedihnya, 3 orang yang keluar bersama sudah tidak punya duit setelah memborong hadiah bufday untuk sahabat sekelas mereka~lagi sorang tue memang suka berlenggang tak bawak dompet. Kad bank, ic, lesen, duit..mmg die x bawak. Bley la panggil cik nafisah tue pendatang asing ye. Gelisah mencari duit. Setelah mencampur segala duit yang ada+duit-duit syiling...Kami memerlukan lagi RM3 je. Mana nak cari nie???)

Dalam hati manusia ada PENYESALAN dan tidak akan padam kecuali reda dengan suruhan dan larangan Allah, qadak dan qadarNya serta sabar sehingga menemuinya
(Lain kali sile keluar membawa dompet ye!! Sekarang perlu bekerja di Secret Recipe. Mencari duit RM3. huhu. Hahaha..acah je.. tak . Kitorang tak kije lagi. Kitorang belum buat keputusan untuk mencuci pinggan mangkuk sambil memakan kek yang sedap-sedap kat SR tu. Baru cadangan. Tak pun jadi Makcik Cleaner jj pon okey. Mop-mop lantai. Ke nak jadi Mak Guard sekejap. Adeh..)

Dalam hati manusia ada HAJAT dan tidak terbendung kecuali kecintaan kepada Allah dan bermohon kepadaNya
(Mencuba nasib dengan Kad bank salah sorang. Katanya hari tue cuba keluarkan RM50, tak dapat. Sebab nanti jumlah yang tinggal tak sampai RM10. Mari kita cuba sekali lagi. Nak RM10 je..RM10 je. Make a wish. Doa banyak2x. Semoga mesin itu masih ade wang kertas RM10...Akhirnya...Yey..RM10 boley keluar. Syukur sangat2x. Sebaik kami tidak mencuci pinggan mangkuk lagi. Selamat pulang ke bilik sendiri dengan Mood yang pelbagai. Hohoho)