Mari Lakukan Perubahan

*Peringatan : Entry ini khas HANYA BAGI MEREKA YANG INGINKAN PERUBAHAN. Yang tak nak tak mengapa. Sila duduk diam-diam dan teruskan hidup dengan dunia anda seperti biasa. 

Dengan nama Mu Ya Allah, ku mulakan titip bicara ini. Moga keikhlasan itu hadir tiada lain semata kerana Mu.

Amin.

Saja nak mulakan entry dengan nada serius, supaya sampai ke penghujung masih kalian membaca dengan muka berkerut tanpa senyum nipis macam ni :) 

Abaikan. Permulaan yang tiada motif.

Baik. Tak sampai sebulan sahaja lagi kita bakal dijengah satu lagi tahun baru, kalau perkiraan mengikut kalendar SEKULAR. Kalau kalendar Islam, hari ni dah 26 Zulhijjah. Maksudnya tak berapa lama sahaja lagi untuk tahun 1432 H datang. Tak mengapa kalau tak tahu. Sebab kita memang orang Islam yang tak suka ambil tahu kan.

2011 - Masa Untuk Berubah. Biasa dengar? Kalau tak biasa tak mengapa juga. Sebab dah cakap entry ni khas untuk mereka yang nak berubah saja. 

Apa yang perlu diubah?

Lihat sekeliling kalian. Nampak apa?
Luaskan lagi pandangan kalian. Nampak apa?
Luaskan lagi. Jauhkan lagi. Nampak apa?

Baik, beritahu saya siapa yang tidak mengeluh bila melihat sekelilingnya?
Siapa yang tidak menggeleng-gelengkan kepala bila melihat dunia sebenar yang terbentang di hadapannya?
Siapa yang masih boleh bertepuk tangan melihat realiti yang terhampar?
Siapa? Siapa?

Jika ada antara kalian yang masih sebegitu, masih boleh bergoyang kaki melihat dunia serba korup di hadapannya, masih ada yang boleh bergelak ketawa melihat kebobrokan realiti dunia,
pasti ada sesuatu yang tidak kena dalam diri kita.

Sana sini setiap hari kita dengar, kita baca dan kita lihat sendiri,
bayi dibuang di hadapan masjid,
bapa curah asid pada anak,
sana gaduh Melayu sama Melayu,
lawan songkok siapa paling tinggi dia paling hebat,
sibuk sangat ukur tinggi songkok,
tak sedar anak bangsa sendiri jahanam, ranap,
sibuk sangat bercuti sana sini luar negara,
tak sedar rakyat kat negara sendiri dah cacamarba,
hari ini Islam, esok tukar nama jadi Hindu,
dah macam tak ada apa,
plan macam-macam untuk rancangan ekonomi,
tapi hampeh,
apa kisah pasal rakyat,
yang penting poket penuh,
barang naik minyak naik,
bila bising,
jawabnya rakyat kena ubah cara hidup!

Pernah terfikir tak kenapa semua ni berlaku?
Kenapa banyak sangat benda mengarut berlaku?
Kenapa negara kita kucar kacir begini?
Ya, kucar kacir la ni. Sungguh luarnya nampak aman, tenang, harmoni.
1 Malaysia la katakan.
Tapi kalau kita luaskan lagi pandangan kita, jauhkan lagi langkah kaki kita, tinggikan lagi nada fikiran kita,
ah, semuanya terlampau kucar kacir.

Kenapa ya?
Ahah!
Mudah saja jawapannya.
Dan itu yang perlu kita ubah sebenarnya.
Sibuk sangat mahu ubah, tapi tak tahu mahu ubah apa kan.
Nah. Ini dia.

ISLAM SEBAGAI CARA HIDUP.

Susah sangat mahu fikir penyelesaian untuk ;
kelambakan kes buang bayi,
rasuah sana sini,
pendidikan seks untuk budak-budak,
masalah sosial yang makin jahanam.
Susah sangat.

Padahal ISLAM dah ajar lama semua tu.
ISLAM dah tunjuk penyelesaian semua masalah.
Sibuk sangat dengan KETUANAN MELAYU,
Kenapa tak junjung ISLAM macam junjung MELAYU tu?

Kalau ikut apa yang ISLAM ajar,
Ikut apa yang ISLAM suruh,
Ikut apa yang ISLAM dah beri,
Ikut apa yang ALLAh suruh,
Tinggal apa yang ALLAH larang,
Malaysia tak kan jadi macam sekarang.
Malaysia tak kan berkecamuk,
tak kan cacamarba.
Baru betul NEGARA ISLAM.
Tak la malu nak mengaku NEGARA ISLAM.
Tak la hanya sekadar nama je NEGARA ISLAM.


Esok lusa bila-bila masa dari sekarang dia akan umum hari penentuan segala-galanya.
Hari untuk membuktikan kekuasaan rakyat.
Korup, pengundi hantu, tipu, rasuah,
Tolak tepi dulu.
Bukan tolak terus.
Bukan maksud tutup mata.
Bukan.
Tapi utamakan FUNGSI rakyat.



Kamu RAKYAT MALAYSIA tak?
Nak tunjuk power tak?
Nak tunjuk bahawa RAKYAT ada kuasa tak?
Nak buat perubahan tak?

Satu undi mampu mengubah segala-galanya.
Serius.
Ini bukan perkara main-main.
Satu undi tu juga akan jadi saham kita di AKHIRAT nanti.
Saham tu akan ke sebelah kanan atau berat ke kiri.
Kita yang tentukan.

Jadi kalau nak buat PERUBAHAN,
DAFTAR UNDI SEKARANG.
Tak susah mana pun.
Pergi pejabat pos.
Beratur la kejap. Isi borang. Siap.
TAPI.
Proses kemasukan data dalam SPR lama juga.
3,4 bulan belum tentu siap.
JADI memang la kena daftar SEKARANG.
Masa semakin suntuk.
Betul ni. Sangat suntuk.

Nak tunjuk kuasa rakyat tak?
Haa.
Nak tunggu apa lagi?

Betul entry ni khas untuk mereka yang nak perubahan je.

PERGI DAFTAR UNDI.

P/s~Nie bukan Cik Nafisah yang tulis tau. Ini Cik Muna 'Izzah yang tulis. Sekali lagi ditegaskan... CIK MUNA 'IZZAH yang tulis. Nie belog beliau yang selalu cik Nafisah kunjung tak jemu-jemu. http://budakpicisan.blogspot.com/



3 comments:

sy sudah mdaftar, anda?
salam maal hijrah na, tahun btambah, amal kita juga perlu dtambah :)