Misi mencari rumah lagi

September sudah memunculkan diri. Apa khabar semua? Masih sihat jasad, iman dan hati? Kami sekeluarga sihat-sihat jasad tapi iman..macam biasa, masih turun naik. Masih belum boleh konsisten dalam beramal ibadah, masih cuba memperbaiki amalan-amalan dan masih cuba mencari keredhaan dalam setiap perbuatan. Doakan kami ye.

Iya..kami masih belum dapat rumah idaman. Rumah impian memang banyak ecececeh. Kata orang ukur baju dibadan sendiri la ye dak? Kalau beli rumah RM500k, tapi hujung bulan mencari Meggi dan LRT..tiada gunanya juga. Kan kan kan.


Oleh itu, buat mereka-mereka yang melepasi syarat-syarat rumah mampu milik, mesti dan harus cuba mohon. Jangan disia-siakan peluang keemasan anda. Ada yang kena pendapatan isi rumah bawah 8k, ada yang 10k. Untuk pendapatan individu lain pulak dan kalau nak tau, ada beberapa jenis pihak yang buat rumah mampu milik kat Malaysia ni (saya pun baru tau. kikiki):

a) Bawah lembaga perumahan setiap negeri. Yang ni boleh tanya kat pakcik google. Cth: Rumah mampu milik selangor. Nanti keluar la link dia. Senang je kan. Semua di hujung jari sekarang ni. Hohohoho. Boleh tengok senarai projek yang ada dalam website mereka.

b) PR1MA. Yang ni semua orang biasa dengar kan. Berita TV3 mesti ada punya. Pelancaran projek itu dan projek ini. Tapi, kita pun ragu-ragu nak mohon. Yang pasti, check la dulu syarat-syarat kelayakan. If anda mampu, cuba je mohon. Mana tau ada rezeki ^^.


c) Rumah SPNB. Yang ni ada beberapa jenis http://www.spnb.com.my/ :

  • Perumahan Aspirasi (Rumah mampu milik)
  • Perumahan Idaman (Rumah harga kurang dari RM250k)
  • Perumahan Mesra (Rumah atas tanah sendiri)

Kan..banyak jugak yang sebelum ni saya pun pandang sebelah mata je. So kawan-kawan yang mahu cuba mohon rumah-rumah dari pihak di atas, anda dialu-alukan. Moga Allah mudahkan urusan kami dan kalian sekeluarga juga. InsyaAllah. Ameen~


P/s - Mujahid sudah setahun pada 1 September yang lalu. Alhamdulillah.

- Xde sambutan birthday pun coz Mujahid belum boleh makan kek. hehe
- Bawa beliau jalan-jalan di Pantai Kemasik, Terengganu je
- Lepak dan makan-makan ikan ICT bersama keluarga belah suami

See..Mujahid dengan dua batang giginya =)
Tak sabar nak balik jumpa atuk abi n nenek umi pula raya haji ni. Yeyyyy